1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
Έχουμε 99 επισκέπτες συνδεδεμένους

Κυριακή 29-11-15: Διατροφικές Διαταραχές στην Εφηβεία

PDF Εκτύπωση E-mail

Σεμινάριο

Διατροφικές Διαταραχές στην Εφηβεία

anorexia-nervosa151115Αυτός ο μύθος (ισχυρός όσο κι άλλος που μιλούσε για την οικογένεια που γεννάει την Σχιζοφρένεια) έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον για να ενοχοποιήσει τους γονείς και να επιτείνει την ήδη πολύ δύσκολη οικογενειακή κατάσταση.

Η οικογένεια δεν γεννάει την διατροφική διαταραχή στο βαθμό που οι διατροφικές διαταραχές είναι πολυπαραγοντικές νόσοι  στις οποίες πλήθος παραγόντων εμπλέκονται στην αιτιοποαθογενειά τους (Βιολογικοί-γενετικοί, περιβαλλοντικοί, ψυχολογικοί, κοινωνικοί κλπ).

Αυτό που έχει επιστημονικά αποδεχθεί είναι ότι οι οικογένειες αυτές παρουσιάζουν ορισμένα κοινά οικογενειακά σχήματα συμπεριφορών τα οποία χαρακτηρίζονται ως δυσλειτουργικά. Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι οι οικογένειες είναι ομάδες (ή συστήματα[1]) αποτελούμενες από άτομα  και είναι  γνωστό από τη θεωρία[2] πως οι ομάδες αποτελούν κάτι που αναγνωρίζεται ως «μεγαλύτερο ή κατά άλλους διαφορετικό,  από το απλό άθροισμα των μερών τους». Αυτό με άλλα λόγια σημαίνει δύο πράγματα:

Παρότι έχουν αναδειχθεί προφίλ γονέων των οποίων τα παιδιά πάσχουν από διατροφικές διαταραχές δεν θα πρέπει να συνδέονται με τις διαταραχές per se, αλλά μονάχα μέσα από τους ρόλους που ο καθένας πρεσβεύει μέσα στο οικογενειακό σύστημα.

Για παράδειγμα όταν μια μητέρα χαρακτηρίζεται ως παθητική, η παθητικότητα της αποκτά νόημα στο βαθμό που το οικογενειακό σύστημα έχει αποδεχθεί την παθητικότητα της ως άρνηση να παίξει το ρόλο της ως μητέρα. Στα πλαίσια αυτά των πολύπλοκων μετασχηματισμών  των  οικογενειακών σχέσεων η οικογένεια αποφασίζει να αποδώσει τον ρόλο της μητέρας στην μεγαλύτερη κόρη. Στην περίπτωση αυτή έχουμε αντιστροφή των ρόλων μέσα στο οικογενειακό σύστημα, ένας μηχανισμός που αποδεδειγμένα συνεισφέρει στην διατήρηση του συμπτώματος.

Οι παρεμβάσεις μας πρέπει να αναδείξουν τα δυσλειτουργικά οικογενειακά σχήματα, τα οποία όπως προείπαμε δεν γεννούν αλλά σίγουρα συντηρούν το σύμπτωμα.

Στη βάση των παραπάνω η ανακάλυψη των δυσλειτουργικών σχημάτων (τα οποία σε ακραίες αλλά δυστυχώς όχι και σπάνιες περιπτώσεις φτάνουν στο σημείο των χαοτικών σχέσεων[3]) αποκτά κεντρική σημασία για τους θεραπευτές των διατροφικών διαταραχών. Από την άλλη μεριά οδηγούν στην ενοχοποίηση των γονέων.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το να είσαι γονέας συνδέεται πολύ συχνά με αμφιθυμικά συναισθήματα τα οποία είναι αποτέλεσμα των υψηλών απαιτήσεων που απαιτεί ο ρόλος. Οι γονείς συχνά αμφιβάλουν για την ορθότητα της κρίσης και των παρεμβάσεων τους και έχουν την τάση να κατηγορούν τους εαυτούς τους για τις αρρώστιες των παιδιών τους.

Αυτά τα συναισθήματα συχνά συνδέονται με βαθιές  πεποιθήσεις ανεπάρκειας και ενοχών εν μέρει και εξαιτίας του μοντέρνου τρόπου ζωής.  Ο μοντέρνος τρόπος  ζωής  παρουσιάζει δυο χαρακτηριστικά που επηρεάζουν σημαντικά τις παραπάνω δυναμικές:

Στερεί πολύτιμο χρόνο από τις σχέσεις γονέα-παιδιών και εν μέρει αντικαθιστά το κενό με υλικά ανταλλάγματα [4]

Κυριαρχείται από την επικράτηση των γονιδίων ως προσδιοριστικών παραγόντων της εκδήλωσης των ασθενειών. Έτσι οι γονείς συχνά αναπαριστούν την ασθένεια των παιδιών τους ως δικό τους λάθος στο βαθμό που η κληρονομική μεταβίβαση ελαττωματικών γονιδίων αποτελεί αιτιοκρατικό (και όχι συνπροσδιοριστικό) παράγοντα στην εμφάνιση της νόσου. Η πραγματικότητα βεβαίως υποδεικνύει ότι οι γενετικά μεταβιβαζόμενες νόσοι είναι εξαιρετικά σπάνιες,  συχνά αναγνωρίζονται προγεννητικά [5] και δεν αφορούν τις διατροφικές διαταραχές.

Αυτός λοιπών ο μηχανισμός της ενοχοποίησης των γονέων δημιουργεί περισσότερα προβλήματα στο βαθμό που στερεί από τους γονείς το βασικό τους δικαίωμα και καθήκον,  την ενεργή εμπλοκή και ευθύνη για την πορεία της ίασης των παιδιών τους.

Η κλινική εμπειρία μας έχει δείξει πως οι γονείς προσέρχονται στη θεραπεία με αμφιθυμικά συναισθήματα στα οποία κυριαρχούν ο φόβος, η απελπισία, η οργή, η ντροπή. Σκεφτείτε πως αισθάνεται μια μητέρα στην οποία ανακοινώνεται πως ο έλεγχος της τροφής (κεντρικό χαρακτηριστικό που συγκροτεί την ταυτότητα της μάνας-τροφού) φεύγει απ’ τα χέρια της για να περάσει στην θεραπευτική ομάδα.

Οι θεραπευτές των διατροφικών έχουν ως βασικό καθήκον την ψυχοεκπαίδευση των γονέων προς την κατεύθυνση της  αποενοχοποίησης και της ενεργής εμπλοκής της οικογένειας στην κατεύθυνση της ίασης.  (http://www.bletsos.net/wordpress/2013/11/%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%87-2/)


Ενδεικτικά Περιεχόμενα:
  • Διατροφικές Διαταραχές
    • Τι είναι οι Διατροφικές Διαταραχές
    • Συμπτωματολογία και διάγνωση των διατροφικών διαταραχών
    • Οι κυριότερες διατροφικές διαταραχές
    • Νευρική Ανορεξία-Νευρική Βουλιμία
    • Επιπολασμός και επίπτωση διατροφικών διαταραχών στον Ελληνικό πληθυσμό
    • Επιπτώσεις των διατροφικών διαταραχών στην ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών
  • Εφηβεία και Διατροφικές Διαταραχές
    • Αναπτυξιακές διεργασίες και κίνδυνοι από τις διατροφικές διαταραχές
    • Ορμονικές αλλαγές και διατροφικές διαταραχές- Το σώμα που αλλάζει
    • Η συγκρότηση της εφηβικής ταυτότητας και ο ρόλος των σημαντικών άλλων
    • Εφηβικές σχέσεις και διατροφικές διαταραχές-
      Ο ρόλος του σχολικού περιβάλλοντος
    • Eικόνα του σώματος (body image) και  διατροφικές διαταραχές
  • Οικογένεια και Διατροφικές Διαταραχές
    • Οικογενειακά επικοινωνιακά σχήματα και διατροφικές διαταραχές
    • Η σημασία της διατήρησης των οικογενειακών ρόλων
    • Η συντήρηση του συμπτώματος μέσα από τις οικογενειακές δυσλειτουργίες
    • Πως η ποιότητα των οικογενειακών σχέσεων επηρεάζει τα διατροφικά μοντέλα των παιδιών
  • Προφίλ Έφηβης με Διατροφική Διαταραχή
    • «Τέλεια» παιδιά και διατροφικές διαταραχές
    • Χαμηλή αυτοεκτίμηση και διατροφικές διαταραχές
    • Ο διπολικός τρόπος σκέψης και η τελειοθηρία
    • Συνοσηρότητα των διατροφικών διαταραχών
    • Η άρνηση της θηλυκής πλευράς της εφήβου
  • Αντιμετώπιση των Διατροφικών Διαταραχών
    • Μοντέλα θεραπείας των διατροφικών διαταραχών
    • Cognitive Behavioral Therapy
    • Συστημική προσέγγιση-Οικογενειακή θεραπεία
    • Νέες προσεγγίσεις στη θεραπεία των διατροφικών διαταραχών
    • Maudsley& New Maudsley Methods (Janet Treasure)
    • Ομάδες βοήθειας –Κέντρα αναφοράς
Σύνοψη σεμιναρίου - ερωτήσεις - συζήτηση


Ένα διαδραστικό workshop

Αν έχετε αντιμετωπίσει, στο επαγγελματικό, οικογενειακό ή κοινωνικό σας περιβάλλον περιστατικά που άπτονται της θεματολογίας του σεμιναρίου και θέλετε ο επιμορφωτής να τα επεξεργαστεί και να σας δώσει εργαλεία και τεχνικές διαχείρισης επικοινωνήστε με το Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. και ζητήστε οδηγίες.


Χρήσιμες πληροφορίες:
Πόλη Διεξαγωγής: Αθήνα
Τόπος: ΑΙΕ, Αβέρωφ 18 Περισσός (Δίπλα στο σταθμό του ΗΣΑΠ)
Ώρες Διεξαγωγής: 11:00-15:00

Ώρες Προσέλευσης &

Παραλαβή Φακέλου Σεμιναρίου:

10:00-10:45
Έναρξη Σεμιναρίου: 11:00
Διάλειμμα - Καφές: 13:00-13:30
Ολοκλήρωση Σεμιναρίου: 15:00
Παραλαβή Βεβαιώσεων: 15:00-15:30
Επιμορφωτής:

Κωνσταντίνος Μπλέτσος, Ψυχολόγος, MSC

Δίδακτρα Σεμιναρίου

Δίδακτρα: 15€,  Φοιτητές 10€,   Άνεργοι 10€ , Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας Σεμιναρίων ΑΙΕ: Δωρεάν


Παρέχονται:
  • Σημειώσεις  
  • Βιβλιογραφία
  • Βεβαίωση
  • Επιπλέον Πιστωτικές Μονάδες (3)

Τι είναι οι πιστωτικές μονάδες;

Από τον Ιανουάριο του 2013 το Ανοικτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης, καθιερώνει μια ακόμα παροχή για όλους όσους συμμετέχουν στα δια ζώσης σεμινάρια και τις Ημερίδες.

Κάθε σεμινάριο, εκτός από τις σημειώσεις σε έντυπη μορφή, το εκπαιδευτικό υλικό και την έκπτωση στην αγορά των βιβλίων, θα προσφέρει συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες, τις οποίες μπορείτε να εξαργυρώνετε σε εκπαιδευτικές υπηρεσίες ως εξής:

  • Με τη συγκέντρωση 10 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα δια ζώσης, σεμινάριο ή ημερίδα της επιλογής σας.
  • Με τη συγκέντρωση 20 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα e-learning, σεμινάριο της επιλογής σας.
    Με τη συγκέντρωση 50 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα ταχύρρυθμο e-learning πρόγραμμα της επιλογής σας.


Επικοινωνία

Πληροφορίες - Εγγραφές:

  • Τηλέφωνα:  210-3846930
  • e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
  • sms: 698 68 09 035 (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Είσοδος e-learning

Περιοδικό e-merologio

  
Το ΑΙΕ στα social NetworksΤο ΑΙΕ στα social Networks