Η Δημιουργική Σκέψη στην Εκπαίδευση
Σκοπός του βιωματικού εργαστηρίου είναι η παρουσίαση μεθόδων και τεχνικών για την καλλιέργεια και αξιοποίηση της δημιουργικής σκέψης σε όλα τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος αλλά και στην καθημερινότητα. Οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με τη βασική θεωρία, την αξιολόγηση και ποικίλες παραμέτρους της δημιουργικότητας και θα διερευνήσουν, μέσα από ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, τις δυνατότητες που διαθέτουν να είναι ευέλικτοι, πρωτότυποι, προσαρμοστικοί.
Πιο συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν και θα εφαρμοστούν τεχνικές παραγωγής ιδεών που αποσκοπούν στο τρίπτυχο της δημιουργικής σκέψης: «Πολλές, καλές και πρωτότυπες ιδέες». Στη συνέχεια θα αναλυθούν διάφορα μοντέλα δημιουργικής επίλυσης προβλήματος και θα γίνουν δειγματικές εφαρμογές σε κρίσιμες καταστάσεις, που πιθανόν να προτείνουν και οι ίδιοι οι συμμετέχοντες, με στόχο την ανάπτυξη εμπιστοσύνης στις δυνάμεις που διαθέτει κάθε άτομο και που πιθανόν δεν τις αξιοποιεί. Έμφαση θα δοθεί και στη δημιουργική επίλυση συγκρούσεων, που αφορά στην αποτελεσματική διαχείριση προβλήματος στο πλαίσιο των διαπροσωπικών σχέσεων.
Το εργαστήριο είναι βιωματικό και με αυτή τη μέθοδο η θεωρία προκύπτει μέσα από τις ποικίλες εφαρμογές. Ενδεικτικά, οι διδακτικές τεχνικές περιλαμβάνουν: παρουσίαση εποπτικού υλικού, ασκήσεις για ομάδες (γνωριμίας, επικοινωνίας, συνεργασίας), παιχνίδι ρόλων, θεατρικές τεχνικές, δράμα, εικαστική δημιουργία, ρητορικά αγωνίσματα και debate. Οι δραστηριότητες θα καθοριστούν από τη σύνθεση και τα ενδιαφέροντα της ομάδας των συμμετεχόντων. Προτείνεται οι εκπαιδευτικοί να έχουν μαζί τους ένα σχολικό εγχειρίδιο, για να εργαστούν επάνω σε ενότητες που τους ενδιαφέρουν.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε Νηπιαγωγούς, Δασκάλους, Καθηγητές Μέσης Εκπαίδευσης (κάθε ειδικότητας, καθώς και υπεύθυνους καινοτόμων προγραμμάτων και Project), Ειδικούς Παιδαγωγούς, Ψυχολόγους, εμψυχωτές ομάδων, εκπαιδευτές ενηλίκων, φοιτητές, σπουδαστές, γονείς.
-------------------------------------------------------------------------------------
- Κύκλος 6 Μαθημάτων
- Μεθοδολογία Εκπαίδευσης: Εξ ολοκλήρου e-learning, μέσω ΖΟΟΜ
- Γλώσσα: Ελληνική
- Ημερομηνίες Διεξαγωγής των μαθημάτων:
- 1ο Μάθημα: Σάββατο 16/11/24 (15:00-18:00), Θέμα: Διδάσκεται η δημιουργικότητα;
- 2ο Μάθημα: Σάββατο 30/11/24 (15:00-18:00), Θέμα: Προωθώντας την κοινωνική δημιουργικότητα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης
- 3ο Μάθημα: Σάββατο 14/12/24 (15:00-18:00), Θέμα: Ποικίλες τεχνικές παραγωγής ιδεών: μετατρέποντας το μάθημα σε εργαστήριο φαντασίας
- 4ο Μάθημα: Σάββατο 25/01/25 (15:00-18:00), Θέμα: Τα προγράμματα του Edward de Bono και οι εφαρμογές τους στο αναλυτικό πρόγραμμα
- 5ο Μάθημα: Σάββατο 08/02/24 (15:00-18:00), Θέμα: Δημιουργική σκέψη και προφορικός / γραπτός λόγος
- 6ο Μάθημα: Σάββατο 22/02/25 (15:00-18:00), Σχεδιασμός δραστηριοτήτων δημιουργικής σκέψης για το αναλυτικό πρόγραμμα
- Δίδακτρα Κύκλου 6 Μαθημάτων: 180€, Άνεργοι-Φοιτητές-Πολύτεκνοι-ΑμΕΑ: 160€, (καταβάλλονται σε 3 ισόποσες δόσεις), Εφάπαξ καταβολή: 130€ Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας ΑΙΕ: Δωρεάν
- Δίδακτρα Προσφοράς Οκτωβρίου: 100€, για εγγραφές που θα γίνουν από 20 έως 25 Οκτωβρίου 2024
- Παρέχονται: Σημειώσεις - Βιβλιογραφία - Βεβαίωση Παρακολούθησης
- Επιμορφώτρια: Βάλια Λουτριανάκη
Φιλόλογος-εκπαιδευτικός (Αρσάκειο Ψυχικού), DEA (Paris IV-Sorbonne), υπ. Δρ Διδάσκουσα Μεταπτυχιακού "Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση"-ΕΚΠΑ, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, Συντονίστρια "Σύμπραξης Σχολείων για τη Δημοκρατία στην Εκπαίδευση"-EUDEC Greece, Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στην "Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου"-Gordon Training International TEDed Club leader.
http://www.valialoutrianaki.com
-------------------------------------------------------------------------------------
Περιεχόμενα Ενοτήτων
1ο Μάθημα: Σάββατο 16/11/24 (15:00-18:00), Θέμα: Διδάσκεται η δημιουργικότητα;
Η βασική θεωρία της δημιουργικότητας, τα υπάρχοντα μοντέλα αξιολόγησης, η δυνατότητες (και τα προβλήματα) καλλιέργειας στην οικογένεια, στο σχολείο και στον επαγγελματικό χώρο. Στο πρακτικό μέρος θα παρουσιαστούν προκλήσεις δημιουργικότητας που μπορούν να εφαρμοστούν και στη σχολική τάξη.
-------------------------------------------------------------------------------------
2ο Μάθημα: Σάββατο 30/11/24 (15:00-18:00), Θέμα: Προωθώντας την κοινωνική δημιουργικότητα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης
Μία από τις ανθρώπινες δεξιότητες που δεν φαίνεται ακόμη να μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να την ξεπεράσει είναι η ομαδική παραγωγή ιδεών, μέσα σε ένα πλαίσιο αρμονικής συνεργασίας. Στο εργαστήριο θα παρουσιαστούν μέθοδοι που προωθούν τη συστηματική και οργανωμένη γένεση ιδεών και η δημιουργική επίλυση προβλήματος. Οι τεχνικές μπορούν να εφαμοστούν σε μικρότερα ή μεγαλύτερα σχέδια εργασίας στο σχολείο, καθώς και σε ομάδες εργαστηρίων δεξιοτήτων και κανοτόμων προγραμμάτων.
-------------------------------------------------------------------------------------
3ο Μάθημα: Σάββατο 14/12/24 (15:00-18:00), Θέμα: Ποικίλες τεχνικές παραγωγής ιδεών: μετατρέποντας το μάθημα σε εργαστήριο φαντασίας
Σε συνέχεια της προηγούμενης συνάντησης, η ομάδα έρχεται σε επαφή και με άλλες τεχνικές παραγωγής ιδεών, με περισσότερα παραδείγματα από ενότητες της Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και άλλων μαθημάτων.
-------------------------------------------------------------------------------------
4ο Μάθημα: Σάββατο 25/01/25 (15:00-18:00), Θέμα: Τα προγράμματα του Edward de Bono και οι εφαρμογές τους στο αναλυτικό πρόγραμμα
Γνωρίζουμε τεχνικές που αξιοποιούνται αρκετές δεκαετίες στον χώρο της εκπαίδευσης και εξοικειωνόμαστε με τον σχεδιασμό μαθημάτων βασισμένων σε συγκεκριμένα βήματα και δημιουργικές διαδικασίες. Ο προφορικός και ο γραπτός λόγος αξιοποιούνται εξίσου και βοηθούν μαθητές και μαθήτριες με μαθησιακές δυσκολίες να έχουν κεντρικό ρόλο στη συνεργασία.
-------------------------------------------------------------------------------------
5ο Μάθημα: Σάββατο 08/02/24 (15:00-18:00), Θέμα: Δημιουργική σκέψη και προφορικός / γραπτός λόγος
Οι ασκήσεις δημιουργικής σκέψης, σε συνδυασμό με προφορικές και γραπτές ασκήσεις κάθε είδους (ρητορικά αγωνίσματα, θεατρικές δραστηριότητες, αφηγήσεις, δημιουργική γραφή κ.λπ.) βρίσκονται συνεχώς σε μια διαλεκτική σχέση αλληλοεμπλουτισμού και αλληλοσυμπλήρωσης. Όσο περισσότερο ασκείται κάποιος στο να εκφράζει γραπτά / προφορικά και συχνά αυθόρμητα τις σκέψεις του και όσο περισσότερο του ζητείται να επιλέγει τις κατάλληλες, λέξεις, εικόνες, ιδέες κ.λπ., για να είναι σαφής, να αναπτύσσει το λόγο του σε διάρκεια και, κυρίως, να κεντρίζει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου, τόσο περισσότερο ασκεί τη δημιουργική σκέψη του. Και από την άλλη πλευρά, όσο περισσότερες τεχνικές δημιουργικής σκέψης και παραγωγής ιδεών γνωρίζει κάποιος και αξιοποιεί συνειδητά, τόσο πιο εύκολα και αποτελεσματικά ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις κάθε επικοινωνιακής περίστασης, καθώς μαθαίνει να είναι, πριν απ’ όλα, ευέλικτος και προσαρμοστικός.
-------------------------------------------------------------------------------------
6ο Μάθημα: Σάββατο 22/02/25 (15:00-18:00), Σχεδιασμός δραστηριοτήτων δημιουργικής σκέψης για το αναλυτικό πρόγραμμα
Αξιοποιώντας όλα όσα έχουν συζητηθεί στις προηγούμενες συναντήσεις, οι συμμέτεχοντες/-ουσες σχεδιάζουν σε ενότητες τις επιλογής τους δραστηριότητες δημιουργικής σκέψης, διαμορφώνοντας ένα υλικό προσαρμόσιμο στη δυναμική και στο δυναμικό της ομάδας τους.
-------------------------------------------------------------------------------------
Πληροφορίες - Εγγραφές:
[email protected]
211 75 06 446
-------------------------------------------------------------------------------------
Για να παρακολουθήσετε το σεμινάριο, είναι απαραίτητη, η δήλωση συμμετοχής, συμπληρώνοντας τη φόρμα που ακολουθεί: