Ο Μαγικός κόσμος του Βρέφους:
Από τη φροντίδα στην εκπαίδευση
Ένα πρόγραμμα με νέες γνώσεις, καλές πρακτικές και παιδαγωγικές δραστηριότητες, για επαγγελματίες παιδαγωγούς πρώιμης παιδικής ηλικίας.
-------------------------------------------------------------------------------------
- Σεμιναριακός Κύκλος 10 Θεματικών Ενοτήτων
- Διάρκεια Κύκλου: 100 ώρες
- Ασύγχρονη Εκπαίδευση με συνδυασμό πολυμεσικών εφαρμογών:
- Βιντεοσκοπημένες διαλέξεις
- Pod Cast
- E-book
- On line αξιολόγηση
Επιμορφώτρια: Σοφία Ζωγράφου, Παιδαγωγός Πρ. Ηλικίας, Med Επιστημών Αγωγής
Η Ζωγράφου Σοφία είναι παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας με μεταπτυχιακό στις επιστήμες της αγωγής μέσω καινοτόμων τεχνολογιών και βιοϊατρικών προσεγγίσεων (κατεύθυνση προσχολικής αγωγής). Έχει εξειδίκευση στην ψυχιατρική του παιδιού και του εφήβου, καθώς επίσης και στην οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικής μονάδας. Είναι εν ενεργεία καθηγήτρια πανεπιστημιακών μαθημάτων σε φροντιστηριακό όμιλο ενώ στο παρελθόν έχει διατελέσει καθηγήτρια μαθημάτων ειδικότητας στο τμήμα βρεφονηπιοκομίας του 3ου ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου.
Επιμορφωτές Ειδικοτήτων:
Ειρήνη Δρακοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός M. Ed., Συντονίστρια Σχολών Γονέων, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Ειρήνη Φιλιππούση, Διαιτολόγος-διατροφολόγος
Ταβουλαρέα Ξανθή, Εικαστικός, Ηθοποιός, Εμψυχώτρια Θεατρικού Παιχνιδιού
- Δίδακτρα: 160€, Εφάπαξ καταβολή διδάκτρων: 110€, Άνεργοι-Φοιτητές-Πολύτεκνοι-ΑμΕΑ: 120€
- Παρέχονται: Σημειώσεις - Βιβλιογραφία - Βεβαίωση Παρακολούθησης
-------------------------------------------------------------------------------------
Λίγα λόγια για το σεμινάριο
Μελέτες έδειξαν ότι η πιο σημαντική περίοδος ανάπτυξης του παιδιού είναι η βρεφική ηλικία.
Ως βρεφική ηλικία ορίζεται το διάστημα από τη γέννηση έως το τέλος του 2ου έτους του παιδιού. Κατά τη χρονική αυτή περίοδο παρατηρείται ταχύτατη ανάπτυξη σε όλους τους αναπτυξιακούς τομείς του (σωματικός, γνωστικός, κινητικός, κοινωνικός, συναισθηματικός…).
Τα άτομα που επηρεάζουν βαθύτατα τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός ανθρώπου, εκτός από την οικογένεια, είναι οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας.
Γνωρίζοντας τον θαυμαστό κόσμο του βρέφους μπορούμε να οργανώσουμε ένα ευρύ φάσμα παιδαγωγικών δραστηριοτήτων και να συνδράμουμε στην ολόπλευρη ανάπτυξή του.
-------------------------------------------------------------------------------------
Η Ομάδα
Το σεμινάριο απευθύνεται σε: εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας, φροντιστές βρεφών επαγγελματίες Babysitter και φοιτητές αντίστοιχων ειδικοτήτων.
-------------------------------------------------------------------------------------
Αναλυτικά το πρόγραμμα του σεμιναρίου
1η Θεματική Ενότητα:
Η Ιστορική Θέση του Παιδιού στην Κοινωνία
Το φαινόμενο της έκθεσης βρεφών αναφέρεται συχνά από τον Αριστοφάνη στις κωμωδίες του (π.χ. στις Νεφέλες) σαν καθημερινό φαινόμενο της ζωής στην κλασσική Αθήνα. Η εγκατάλειψη των βρεφών ήταν συνήθεια επιτρεπόμενη και από το νόμο και από τα ήθη της εποχής και της κοινωνίας, με την προϋπόθεση ότι μια τέτοια απόφαση θα είχε ληφθεί ή εγκριθεί από τον πατέρα. Η πιο σύγχρονη μέθοδος εγκατάληψης είναι η βρεφοδόχος, ένα εντοιχισμένο κιβώτιο που βρισκόταν έξω από κάποιο ίδρυμα, στο οποίο οι μητέρες μπορούσαν να αφήνουν τα μωρά τους προκειμένου, τουλάχιστον, να έχουν άμεση ιατρική φροντίδα.
2η Θεματική Ενότητα:
Η Πορεία της Ανάπτυξης: Προγεννητική Ανάπτυξη - Περιγεννητική Περίοδος - Παράγοντες που Επηρεάζουν την Ανάπτυξη
Η πορεία ανάπτυξης του ανθρώπου είναι συνεχής. Καθώς αναπτύσσεται το παιδί, η πρόοδος του είναι δεδομένη και ο ρυθμός του μοναδικός. Μπορεί να επιταχυνθεί ο ρυθμός αλλά όχι να αλλάξει η διαδοχή των σταδίων ανάπτυξης. Η ανάπτυξη ενός βρέφους ξεκινά από την περίοδο της σύλληψής του και επηρεάζεται από τη στάση ζωής των γονέων του πριν αυτή συμβεί.
3η Θεματική Ενότητα:
Η Πορεία της Ανάπτυξης: Σωματική-Γνωστική Ανάπτυξη
Ο εγκέφαλος του μωρού διπλασιάζεται σε βάρος τον πρώτο χρόνο της ζωής του (αυξάνονται τα εγκεφαλικά κύτταρα, αναπτύσσονται οι «συνδέσεις»). Καθώς οι δεξιότητες και του εγκεφάλου και του σώματος αναπτύσσονται, ταυτόχρονα αυξάνεται και η αντίληψη του παιδιού για τον κόσμο γύρω του. Το μωρό γεννιέται με διαφορετικές αντανακλαστικές κινήσεις που πρέπει να ατονήσουν για να αποκτήσει τις δεξιότητες των λεπτών χειρισμών. Το παιδί αρχίζει να μαθαίνει να περπατάει, να τρέχει, να πηδάει μόλις καταφέρει να ελέγξει το κεφάλι του. Ο έλεγχος λοιπόν του κεφαλιού είναι το πρώτο στάδιο της κινητικής ανάπτυξης.
4η Θεματική Ενότητα:
Η Πορεία της Ανάπτυξης: Κοινωνική - Συναισθηματική Ανάπτυξη
Υπάρχει μια κρίσιμη περίοδος που αρχίζει μετά τη γέννηση και διαρκεί μόνο μερικές ώρες. Σε αυτές τις πρώτες ώρες κρίνεται και το είδος του δεσμού που θα αναπτυχθεί ανάμεσα στο νεογνό και τη μητέρα και επιδρά σημαντικά στη μελλοντική τους σχέση. Έρευνες που έγιναν σε διάφορα μέρη του κόσμου έχουν αποδείξει ότι ο πατέρας είναι το ίδιο σημαντικός στην ανάπτυξη του παιδιού και το ίδιο ικανός να το φροντίσει και να το διαπαιδαγωγήσει σωστά. Το άγχος αποχωρισμού είναι ένα φυσιολογικό αναπτυξιακό φαινόμενο στη ζωή του βρέφους είναι το άγχος που δημιουργείται όταν χρειαστεί να αποχωριστεί τη μητέρα ή το σταθερό πρόσωπο φροντίδας. Τα βρέφη χρησιμοποιούν συχνά διάφορα αντικείμενα που αγαπούν ιδιαίτερα και επιλέγουν να έχουν πάντοτε μαζί τους. Το αντικείμενο αυτό ονομάζεται μεταβατικό και λειτουργεί ως σύνδεση μεταξύ του βρέφους και του προσώπου φροντίδας.
5η Θεματική Ενότητα:
Το Βρέφος και η Διατροφή του. Θηλασμός-Απογαλακτισμός-BLW: Η Νέα Μέθοδος Εισαγωγής Στερεάς Τροφής
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Στρατηγική για τη Διατροφή του Βρέφους και του Μικρού Παιδιού (2003) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ) που είναι εν ισχύ, «τα βρέφη πρέπει να θηλάζουν αποκλειστικά για τους πρώτους 6 μήνες της ζωής τους, για να έχουν την ιδανική αύξηση, ανάπτυξη και υγεία. Μετά την περίοδο αυτή, και προκειμένου να καλυφθούν οι αυξανόμενες διατροφικές τους ανάγκες, τα βρέφη θα πρέπει να λαμβάνουν ασφαλή και επαρκή συμπληρωματική τροφή, ενώ παράλληλα συνεχίζουν τον μητρικό θηλασμό έως τα δύο χρόνια της ζωής ή και περισσότερο».
Τα τελευταία χρόνια η νέα μέθοδος εισαγωγής στερεάς τροφής που χρησιμοποιείται από πολλές οικογένειες είναι το baby – led weaning (BLW). Το BLW προτάθηκε από την Gill Rapley to 2001 και είναι μία μέθοδος που επιτρέπει στα μωρά να τραφούν μόνα τους, καθώς δεν υποστηρίζει το τάισμα με το κουτάλι ή την πολτοποίηση.
6η Θεματική Ενότητα:
Το Βρέφος και ο Ύπνος
Κάθε παιδί είναι ένας ξεχωριστός οργανισμός και το εύρος του ύπνου για κάθε ηλικία είναι πολύ μεγάλο. Κάποια στιγμή, ξαφνικά, το μωρό αρχίζει να προτιμά για ύπνο τις βραδινές ώρες, εισάγοντας ρυθμούς και τρόπο ζωής ενηλίκων. Η ρουτίνα πρέπει να αποτελείται από εφησυχαστικές, σταθερές και επαναλαμβανόμενες ενέργειες.
Το παιδί θα συνδέσει αυτή τη ρουτίνα με τον ύπνο και θα κοιμάται εύκολα και γρήγορα. Ο στόχος είναι τα παιδιά να τα παίρνει ο ύπνος ανεξάρτητα από την παρουσία των γονιών και να μπορούν να νανουρίζουν τον εαυτό τους, εάν ξυπνήσουν κάποια στιγμή στη μέση της νύχτας.
7η Θεματική Ενότητα:
Το Βρέφος στη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση
Σύμφωνα με την Ιταλίδα παιδαγωγό Maria Montessori, εκπαιδεύω σημαίνει βοηθάω…Βοηθάω το παιδί να γνωρίσει τις ικανότητές του και να ανακαλύψει τα ταλέντα του. Για να συντροφεύσουμε το παιδί στο μαγικό ταξίδι της ζωής οφείλουμε να γνωρίζουμε τα στάδια ανάπτυξής του και να του δίνουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα τα οποία πρέπει να προέρχονται μέσα από την καθημερινότητα του.
8η Θεματική Ενότητα:
Ημερήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Βρέφη- Διαρρύθμιση του Βρεφικού Τμήματος
«Αυτό που πρέπει να βρει το παιδί μέσα στο χώρο προσχολικής αγωγής είναι μια ατμόσφαιρα σιγουριάς, χαράς, εμπιστοσύνης και ηρεμίας απαραίτητων για τη σωματική του εξέλιξη, την οργάνωση του νευρικού του συστήματος όσο και ο αέρας που αναπνέει». (ΖΑΚΟΠΟΥΛΟΥ Α, 2009). Ο χώρος του παιδικού σταθμού παίζει σημαντικό ρόλο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού και τη μετέπειτα πορεία του. Πρέπει να είναι διαμορφωμένος έτσι ώστε να προσφέρει στα παιδιά άνεση, σιγουριά και αυτονομία. Το ίδιο ισχύει και για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Η καθημερινή «ρουτίνα» δημιουργεί στο βρέφος την αίσθηση της ασφάλειας η οποία σε συνδυασμό με τα κατάλληλα ερεθίσματα θα το οδηγήσει στην μάθηση.
9η Θεματική Ενότητα:
Ψυχοπαιδαγωγικό Υλικό και Δραστηριότητες για Βρέφη
«Ψυχοπαιδαγωγικό υλικό» θεωρείται το υλικό εκείνο που χρησιμοποιείται στο Βρεφονηπιακό σταθμό για τις δραστηριότητες των παιδιών είτε πρόκειται για παιχνίδια είτε για κατευθυνόμενες δραστηριότητες. Το υλικό αυτό πρέπει να διαλέγεται με πολύ φροντίδα και να προσαρμόζεται στην ηλικία, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Οφείλει να συντελεί στην στήριξη και την ενίσχυση της ισορροπημένης και ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού.
10η Θεματική Ενότητα:
Εργαστήριο Κατασκευών
Δημιουργούμε κατασκευές-παιχνίδια κατάλληλες για τη βρεφική ηλικία!!
-------------------------------------------------------------------------------------
Πληροφορίες - Εγγραφές:
698 68 09 035
211 75 06 446
-------------------------------------------------------------------------------------
Για να παρακολουθήσετε το σεμινάριο, είναι απαραίτητη, η δήλωση συμμετοχής, συμπληρώνοντας τη φόρμα που ακολουθεί: